Despre concurs
Festivalul – concurs ”Alma Cornea Ionescu”, aflat la a XXI-a ediție, a devenit un punct de reper pe harta culturală și educativă a Timișoarei și a zonei DKMT (zonă care include Serbia, Ungaria și partea de vest a României). Inițiat ca un concurs prin care elevii care studiază pianul în școlile vocaționale din regiune să aibă ocazia să se cunoască între ei și să își poată evalua progresele întru-un cadru competitiv profesionist, Festivalul – Concurs Internațional ”Alma Cornea Ionescu” a devenit un punct de reper artistic și profesional pe harta națională și internațională.
Aducem în juriu pianiști cu o importantă carieră internațională, la un loc cu profesori din învățământul universitar și preuniversitar, cu rezultate deosebite în mediul academic și cultural. Dintre aceștia amintim pe : Prof. Univ. Dr. George Julius Papadopoulos (Director la State Conservatory Salonic, Grecia), Natsumi Kuboyama (pianistă, Japonia. Căștigătoare concurs Steinway, Paris și Berlin, imagine Kawai), prof. univ. dr. Manuela Iana Mihailescu (Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru, pianistă), conf. univ.dr. Adriana Dogariu (Universitatea de Vest, Facultatea de Muzică şi Teatru Timişoara, pianistă), prof. univ. dr. habil. Zsigmond Zoltán (Head of piano department, deputy dean of education in University of Szeged „Bartók Béla” Faculty of Arts).
Festivalul va include secțiunea de Muzică de cameră, unde așteptăm formațiile să își prezinte lucrările în cadrul recitalului din data de 16.05.2024, cât și Recitalul pianistei japoneze Narsumi Kuboyama, din data de 18.05.2024.
Concursul de pian invitată să participe elevi și studenți de la școlile și facultățile de muzică din județele Timiș, Arad, Hunedoara, Caras-Severin precum și din Serbia și Ungaria, în perioada 17-19 mai 2024 – aprox. 150 de elevi participanți si 30 de profesori
Sectiunea ”Academic” va include Conferința Prof. Univ. Dr. Yulius Papadopoulus, din data de 20.05.2024, despre umorul din muzică, cât și cele 2 Masterclassuri cu elevii, susținute de Prof. Univ. Dr. Yulius Papadopoulus si pianista Natsumi Kuboyama.
Scopul celei de a XXI-a ediții a Festivalului – Concurs Internațional ”Alma Cornea Ionescu” este acela de a crește nivelul de performanță al elevilor pianiști prin creșterea nivelului de exigență la evaluarea concurenților, cunoașterea nivelului performativ al școlilor din regiune – din județele apropiate și din tările vecine – Serbia și Ungaria și formarea profesională la nivel de excelență al elevilor și profesorilor, prin creearea de noi legături între artiștii și profesorii participanți.
Cine a fost Alma Cornea Ionescu
Alma Cornea-Ionescu (1900, Budapesta – 1977, Timișoara), pianistă-concertistă și apreciat pedagog la două prestigioase instituții muzicale timișorene, Liceul de Muzică și Institutul Pedagogic de 3 ani, și-a exersat condeiul în nenumărate pagini de critică muzicală, cronici de concert și muzicologie (studii și volume dedicate artei și pedagogiei pianistice). A compus renumitele opusuri, cu caracter didactic, destinate cu predilecție copiilor (Din lumea copiilor, Mici piese pentru tineret, Metodă de pian, 22 piese mici pentru copii), de pe care aproape orice copil dornic să deprindă tainele pianului, va face primele lecții.
A început studiile muzicale la Conservatorul „Fodor” din Budapesta (1912-1916), avându-i profesori pe Antal Siklos (teorie-solfegiu, armonie) și dr. Sandor Kovacs (pian). Între 1924 și 1927 și-a continuat studiile la Conservatorul din Cluj cu profesorii Traian Vulpescu (teorie-solfegiu), Marțian Negrea (armonie, contrapunct, forme muzicale), Augustin Bena (teorie-solfegiu, acustică, estetică muzicală), Ana Voileanu-Nicoară (pian) și Jean Bobescu (muzică de cameră).
Între anii 1928 și 1931 s-a perfecționat la Akademie fur Musik un Darstellende Kunst din Viena cu Paul de Conne (pian), la Konservatorium für Musik și la Internationales Pianisten Seminar din Viena, cu Leo Sirota (pian), Anton Ruzitska (muzică de cameră) și Anton Webern (forme muzicale). A audiat cursuri de istoria muzicii și pedagogia pianului la Internationale Hochschulkursen der Universitat din Viena (1930-1931).
A fost timp de peste douăzeci de ani (1922-1946) profesoară de pian la Conservatorul municipal din Timișoara, apoi (1946-1949) la Conservatorul de muzică și artă dramatică din Timișoara, la Institutul de Arte din Timișoara (1949-1950) și la Liceul de Muzică din Timișoara (1950-1962), unde începând cu anul 1951 a fost primul director al acestei instituții. A fost lector universitar (1959-1964) și conferențiar (1964-1968) la Institutul Pedagogic de 3 ani din Timișoara. O stradă din Timișoara poartă numele lui Alma Cornea – Ionescu. Incepând cu anul 2002, a luat naștere Festivalul – Concurs Internațional ”Alma Cornea Ionescu”.
Despre Liceul de Artă „Ion Vidu” Timișoara
Cele mai vechi date referitoare la învățământul muzical bănățean datează din secolul XI, la școala de la Cenad – Morisena, unde dascălul Walter își îndruma discipolii în arta scrierii și interpretării cântecelor gregoriene. În anul 1672, împărăteasa Tereza sublinia importanța muzicii, ordonând printr-un Impopulation – instruction ca fiecare sat să aibe „un învățător care în afară de muzică să se priceapă și la citire și lectură”. Existența unor școli muzicale pe lângă mănăstirile din Banat sunt atestate documentar din anul 1683.
Școala vocațională de profil artistic, Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, își are originea în bogata și îndelungata tradiție muzicală a Timișoarei. Consiliul municipal aprobă la 30 octombrie 1906 înființarea Conservatorului Comunal, care din anul 1909 și- a avut sediul pe strada Emanoil Ungureanu nr.1. Între 1946-1948 funcționează ca și Conservator de Muzică și Artă Dramatică, iar între 1948-1950 ca Institut de Artă, de nivel superior, condus de compozitorul Sabin Drăgoi. În anul 1950 este transformat în Școală Medie Tehnică de Muzică, avându-i ca directori pe profesor Alma – Cornea Ionescu și compozitorul Nicoale Ursu, care alături de dascăli precum Vasile Ijac, Eugen Cuteanu, Ella Philipp, s-au străduit să reașeze învățământul muzical, de acestă dată pe structura claselor liceale. Din anul 1957 se alătură secția de arte plastice, schimbându-și astfel titulatura în Școala de Muzică și Arte Plastice. Din anul 1968 se mută pe strada Cluj nr.12, într-o clădire modernă, într-un stil socialist modernist, dotată cu săli de cursuri și de studiu individual, locație unde se află și în prezent, cele două secții despărțindu-se în Liceul de muzică „Ion Vidu” și Liceul de arte plastice.
În prezent, Liceul de Artă „Ion Vidu” beneficiază de o varietate de specializări: interpretare instrumentală (pian, corzi, corzi grave, instrumente de suflat din alamă și lemne, instrument tradițional românesc și percuție), interpretare vocală clasică și artă vocală tradițională românească, triada fiind completată de secția de coregrafie, înființată în anul 1990, respectiv de artă dramatică, începând cu anul 2000.
Fundamentul vieții artistice este constituit de bogata participare la concerte, recitaluri, spectacole, masterclassuri, fiind o punte de legătură între formarea elevului de astăzi și artistul de mâine, care activează în diferitele instituții culturale locale, naționale și internaționale. De asemenea profesorii și elevii liceului răspund afirmativ colaborărilor cu instituțiile de cultură și se implică activ în comunitate.