Apariții media
Interviu cu prof. dr. Mădălina Dorgo, Șefa Catedrei de Pian a Liceului de Artă Ion Vidu din Timișoara
Manager de Proiect al Festivalului și Concursului Internațional de Pian Alma Cornea Ionescu
22 – 26 mai 2025 Ediția cu nr. XXII
Interviu realizat de prof. dr. Dan Aurel Băcilă, pentru Casa Corpului Didactic Timiș
Sărbătorim în aceste zile la Timișoara revenirea Festivalului și Concursului Internațional de Pian Alma Cornea Ionescu cu un format nou, dar cu aceleași speranţe, cu certitudinea importanţei muncii noastre, dar și cu încrederea în forțele binelui ce guvernează lumea artei, având siguranța unei ediții care să aibă forța de a deschide noi drumuri și noi oportunității pentru elevii noștri. Concursul internațional de pian ce își deschide porțile în acest an pentru cea de-a douăzeci și doua ediție, reprezintă nu doar sărbătoarea muzicii instrumentale, ci și mesajul de bine adresat colegilor profesori, elevilor, absolvenţilor noştri şi deopotrivă tuturor celor care au trecut prin Liceul de Artă Ion Vidu, şi care au ca punct comun şi limbaj universal de comunicare ARTA.
Prof. Dr. Dan Băcilă: Proiectul Festivalului și Concursului Internațional de Pian Alma Cornea Ionescu a fost și rămâne unul de mare importanță pentru școala pianistică timișoreană, și nu numai. Concursul în sine este important prin unicitatea sa, el adresându-se unei arii extinse de elevi și studenți aflați la toate nivelele de studiu ale învăţământului instrumental, asigurând un reper motivaţional și de încredere concurenţilor. Care sunt în acest an reperele concursului, cum mai este perceput concursul de pian?
Prof. Dr. Mădălina Dorgo – Așa cum se știe, am pornit acest concurs ca un „eveniment de suflet” al Catedrei de Pian, și al unui grup de profesori în frunte cu doamna Elena Samoilă, șefa catedrei de pian, timp de 22 de ani. Rând pe rând, au fost invitate și alte instrumente în concurs, dar încă de la a doua ediție a fost creată și o secțiune de festival dedicată muzicii de cameră, extrem de bine primită atât de profesori, cât și de elevi, dovada fiind numărul tot mai mare de participanți. Doar de două ori a fost întrerupt concursul în acești ani, pandemia fiind una dintre cauze. Dar online-ul ne-a ținut conectați cu participanții, astfel că prima ediție “live” de după reluarea activității a pornit în forță. În opinia noastră, proiectul concursului Alma Cornea Ionescu contribuie la realizarea unei eficiente emulaţii muzicale prin motivarea unui număr cât mai mare de elevi, cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale, dornici să-și demonstreze încrederea, valoarea și crezul artistic prin acţiuni de promovare a formelor specifice de concurs, dar și de cunoaştere, conservare şi transmitere a artei interpretative româneşti şi universale.
Scopul central al acestui proiect, încă de la început, a fost acela de a furniza elevilor activităţi de învăţare extracurriculare care să contribuie la dezvoltarea lor multilaterală, favorizând, dobândirea de competenţe şi abilităţi specifice disciplinelor instrumentale, dar și valorificarea propriului potenţial artistic în spirit competitiv. Au rămas și acum valabile aceste obiective?
Obiectivele specifice ale proiectului Concursului de interpretare pianistică Alma Cornea Ionescu, la debutul său, la fel ca și astăzi, vizează creşterea şi încurajarea participării active a elevilor la viaţa culturală şi socială a comunităţii pentru asigurarea unui proces educaţional la standarde înalte, cât și o atenție sporită spre cultura muzicală universală, dar şi a muzicii româneşti, în egală măsură; promovarea tinerilor prin muzică, şi a muzicii prin intermediul interpretărilor acestora; comunicarea interculturală cu şcoli similare, dezvoltarea liberă şi armonioasă a individualităţii umane, precum şi formarea personalităţii creative. Toate aceste obiective au fost centrate în jurul ideii de realizare a unei confruntări artistice constructive, transferul de informaţii şi atitudini artistice a tinerei generaţii care să evidențieze, dar și să încununeze întreaga muncă de la clasă a elevilor și a profesorilor. Nu în ultimul rând, suntem interesați de schimbul de experienţă și bune practici între profesori și cunoaşterea sistemelor educaţionale din alte țări, dar și fixarea unor obiective comune la nivel european pentru învățământul vocațional muzical.
Activităţile propuse urmăresc desigur o deschidere și o motivarea a unui număr cât mai mare de elevi și cadre didactice în acţiuni care, alături de cele concertistice și de interpretare, urmăresc şi schimbul de experienţă, cunoaşterea nivelurilor de pregătire, repertoriile abordate, dar şi metodele moderne de lucru, documentate, așa cum am aflat din programul manifestării, și prin conferințe, mese rotunde, dar și un masterclass cu membrii juriului. Ce ne puteți spune în acest sens?
Ediția din acest an a dorit să promoveze și să se promoveze printr-un program variat. În acest fel, se pune în valoare patrimoniul cultural naţional şi se vor schimba mentalităţi prin intervenţiile culturale, deschiderile, gândirea, concepția şi derularea activităţilor acestui proiect, oferind elevilor posibilitatea de a adopta atitudini şi a dezvolta comportamente specifice evoluțiilor scenice în condiţii reale, dar și de a opera cu elemente psihofcognitive concrete. Astfel, programul conține nu doar activități competiționale, ci și o secțiune de Festival de muzică de cameră care are un statut foarte bine stabilit, fiind agreat nu doar de apropiații scenei, ci și de marele public. O noutate în acest an a fost și transmisia live pe canalul de Facebook a întregii competiții, astfel că întregul program de concurs să poată fi urmărit în timp real. Nu în ultimul rând, am gândit o serie de întâlniri cu membrii juriului în vederea discuțiilor asupra repertoriilor abordate, tehnicile de lucru sau pur și simplu, împărtășirea unor experiențe din școlile de proveniență, atât ale concurenților, cât și ale cadrelor didactice. Aceste întâlniri vor culmina cu binecunoscutul format de masterclass, o formă specifică de perfecționare, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi, având ca partener strategic Casa Corpului Didactic Timiș.
Care este programul concursului din acest an?
Ediția din acest an se desfășoară pe parcursul a cinci zile (22 – 26 mai 2025), în două locații:
- secțiunea preuniversitară, la Liceul de Artă „Ion Vidu”;
- secțiunea universitară, la Facultatea de Muzică și Teatru.
În data de 22 mai 2025, cu începere de la ora 18:00, va avea loc primul recital din cadrul Festivalului Internațional „Alma Cornea Ionescu”. Recitalul de Muzică de Cameră aduce pe scena Liceului de Artă „Ion Vidu” nu mai puțin de 21 de formații camerale;
Data de 23 mai 2025, vineri, debutează cu secțiunea de Concurs Internațional de Pian, atât la Liceul de Artă „Ion Vidu”, cât și la Facultatea de Muzică și Teatru, iar seara, pianista japoneză Natsumi Kuboyama vă invită, începând cu ora 19:00, la un Recital pianistic de excepție.
În data de 24 mai 2025, sâmbătă, în prima parte a zilei continuăm cu Concursul Internațional de Pian. Seara, în 24 mai 2025, de la ora 19:00, al treilea recital din cadrul Festivalului Internațional „Alma Cornea Ionescu” îi va avea protagoniști pe violoncelista Simona Barbu și pianistul Sugiura Nariaki, ce formează „Duo Cantabile”, alături de care se va afla violonista Cristina Sânmărtinean – invitată special.
Duminică, 25 mai 2025, vom avea din nou o zi plină. De dimineață, Concursul Internațional de Pian, iar de la ora 16:00, Gala de premiere.
În ultima zi a evenimentului, 26 mai 2025, la secțiunea Academic, propunem participanților trei sesiuni de masterclass, începând cu ora 9.00, susținute de trei mari pianiști recunoscuți la nivel mondial, cu cariere impresionante: Erato Alakiazidou, Natsumi Kuboyama și Sugiura Nariaki, un eveniment remarcabil prin oportunitatea desfășurării în paralel a celor trei activități de formare și perfecționare în cariera didactică, dar și o Conferință ce o va avea ca speaker pe pianista Erato Alakiazidou, specialistă în muzica modernă, care ne va vorbi despre miniaturile instrumentale moderne: „Between Two Notes: The Aesthetics of the Miniature in the Mediterranean and Beyond” („Între două note: Estetica Miniaturii în Mediterană și dincolo de ea”).
Vor fi alături de noi la acest moment Facultatea de Muzică și Teatru, Inspectoratul Școlar Județean Timiș, reprezentanți ai Casei Corpului Didactic Timiș, precum și conducerea Liceului de Artă „Ion Vidu”. Așa cum se poate vedea, evenimentul reușește să coaguleze mai multe instituţii guvernamentale şi non-guvernamentale, şi deține un număr considerabil de coorganizatori permanenţi, bine implicaţi în programele de concurs, îmbogățind în mod consistent paleta de evenimente culturale din cadrul instituțiilor implicate, şi implicit a comunităţii locale.
Arta interpretativă, manifestată sub toate aspectele ei, reprezintă o dovadă de măiestrie şi talent, o bogăţie nepreţuită de comori pentru fiecare dintre noi, constituind, nu doar norme de exprimare sau de înțelegere a vieții cotidiene, ci şi modele de acțiune și comportament în cele mai variate împrejurări din viaţă. Proiectul concursului Alma Cornea Ionescu a contribuit la realizarea unei eficiente emulaţii muzicale prin motivarea unui număr cât mai mare de elevi, cadre didactice, părinţi sau unități de învățământ. Elevi din ce școli au participat în acest an la concurs?
La actuala ediție a concursului s-au înscris un număr de 108 concurenți din țară și străinătate, atrași de renumele concursului, de statutul său internațional, ceea ce mărește plaja de adresabilitate și doza de expunere competițională, și desigur, calitatea înaltă a evaluărilor juriului. Regăsim în acest fel elevi din școli din țară care participă în mod tradițional la concursul nostru, încă de la primele ediții, Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva, Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Cluj Napoca, Școala Gimnazială Cojocna Cluj Napoca, Școala Gimnazială de Muzică ,,Filaret Barbu” Lugoj, Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” Arad, Liceul de Arte ,,Regina Maria” Alba Iulia. Din Serbia regăsim elevi de la școala de muzică Kosta Manojlović Smederevo, iar din Ungaria, vechi școli partenere ale concursului, nelipsite de la nicio ediție: Vántus Istvan Music High School Szeged, Király-König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskola Szeged, Békéscsabai Bartók Béla Művészeti Szakgimnázium és, Scoala Romana Lucian Magdu Batania. Pentru secțiunea universitară, avem studenți înscriși de la Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara, și din Ungaria, Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar.
Este aşadar de datoria dascălilor şi a şcolii să îi înveţe pe copii despre însemnătatea şi importanţa studiului muzicii instrumentale, despre toată rafinarea spiritului, bogăţia expresivităţii care ţi le conferă muzica şi arta interpretativă. Dar un concurs presupune și o ierarhizare, o așezare într-un status valoric. Vorbind și despre calitatea înaltă a evaluărilor juriului, cine au fost profesorii care au făcut parte din juriu pentru cele două secțiuni: preuniversitar și universitar?
Juriul Concursului Internațional de Pian „Alma Cornea Ionescu” reunește personalități ale lumii artistice și academice internaționale din Japonia, Statele Unite ale Americii, Grecia, Ungaria, Serbia și România. A existat o întreagă analiză de caz, o evaluare a fiecărui cadru didactic căruia i s-a propus această calitate, iar alegerea nu a fost deloc ușoară. În final, după îndelungi analize s-a ajuns la următoarea componență:
- Natsumi Kuboyama (Japonia), pianistă, alături de noi pentru al doilea an consecutiv;
- Prof. univ. dr. Sugiura Nariaki (S.U.A.), University of North Dakota, S.U.A., East China Normal University in Shanghai, Japan;
- Prof. Erato Alakiozidou, pianistă, Director of Municipal Conservatory of Pylaia-Chortiatis, Greece;
- Prof. univ. dr. habil. Manuela Iana Mihăilescu, Facultatea de Muzică și Teatru – UVT, Timișoara, România;
- Conf. univ. dr. Adriana Dogariu, Universitatea de Vest, Facultatea de Muzică şi Teatru – UVT, Timişoara, România;
- Prof. univ. dr. habil. Zsigmond Zoltán, Head of piano department, Deputy Dean of Education, University of Szeged „Bartók Béla” Faculty of Arts, Ungaria;
- Prof. dr. Zsigmondné Pap Éva, Faculty of Art „Bartók Béla”, Szeged, Ungaria
- Prof. Zsigmond Gábor Zoltán, University of Szeged, Faculty of Music, Deputy Director Király-König Péter Music School, Szeged, Hungary;
- Prof. Branislava Ranitovic, Music Highschool Kosta Manojlović Smederevo, Director of ULJUS International Piano Competition Smederevo, Serbia.
Şi aici poate că este locul în care trebuie subliniată şi politica educaţională a ţării noastre, care, prin oportunităţile şi finanţarea unui învăţământ muzical pentru toate ciclurile de învăţământ, oferă şansa multor tineri de a îşi îmbogăţii şi rafina instrucţia muzicală, dar şi de a dobândi în timp percepţii, competenţe şi abilităţi specifice acestui tip de învăţământ, care, în alte state europene nu sunt posibile. Acest lucru fiind posibil prin structura unui curriculumului specializat al învăţământului vocaţional muzical, şi desigur, prin acordarea unei largi plaje de oportunităţi oferite de programele şcolare, care încurajează, modelează şi conduc elevii acestui învăţământ de la rezultate cât mai bune, până la performanţă şi excelenţă. Pedagogia şi metodica muzicală românească reuşeşte în acest fel să fie cunoscută şi apreciată de categorii cât mai largi, de la profesionişti ai domeniului din toate țările participante, până la marele public, iar prin repertoriile prezentate în concurs de către elevii și studenții de la noi din țară, se poate observa cu ușurință acest specific educațional.
Doresc să vă adresez dumneavoastră, cât și colegilor noștri, sincere felicitări, pentru întreaga organizare a acestui eveniment, tuturor profesorilor implicați în pregătirea elevilor și celor care au făcut posibil ca acest proiect să continue și să lumineze la fel de puternic ca la început scena concursului de pian Alma Cornea Ionescu, făcând totodată din Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, o redutabilă școală muzicală instrumentală, o școală vocaţională cu profil artistic de renume, angrenată, prin totalitatea proiectelor sale, nu doar în reţeaua culturală a oraşului, ci și la nivel internațional, ca o puternică prezență artistică și culturală.
Da, așa este! Iată-ne ajunși la ediția cu numărul 22 a Festivalului și Concursului Internațional de Pian Alma Cornea Ionescu, 22 – 26 mai 2025! Nu am fi putut ajunge la ediția aceasta fără munca în echipă a colegilor de la Catedra de Pian a Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, cărora țin să le mulțumesc pe această cale, conducerii liceului nostru, de la care am primit tot sprijinul necesar, dar și a faptului că începând de anul trecut, evenimentul este susținut într-o mare măsură de finanțatori privați, cărora țin să le aduc mulțumirile noastre, fiecare activitate prevăzută în eveniment fiind gratuită pentru toate categoriile de participanți. Datorită suportului dumnealor am reușit să aducem în juriu personalități ale lumii artistice și academice internaționale, sporind în acest fel nivelul de pregătire, promovare și relansare a concursului. Profit de această ocazie pentru a vă invita să ne fiți alături, accesând pagina de Facebook a evenimentului, ce vă va oferi oportunitatea de a putea urmări în timp real desfășurarea concursului, sau accesând site-ul www.almacorneaionescu.ro
Nu în ultimul rând, mulțumesc Casei Corpului Didactic Timiș pentru toată susținerea de care a dat dovadă în cadrul programelor de formare și perfecționare de tip masterclass pe care școala noastră, prin catedra de pian, le-a organizat în parteneriat, doamnei director, prof. Mihaela Dana Ivașca, dar și colegului nostru, realizatorul acestui interviu, pentru implicare și susținere!
Interviu realizat de prof. dr. Dan Aurel Băcilă, pentru Casa Corpului Didactic Timiș, cu prof. dr. Mădălina Dorgo, șefa Catedrei de Pian de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, manager de proiect al Festivalului și Concursului Internațional de Pian Alma Cornea Ionescu, 22 – 26 mai 2025.